Du ansvarar för att betala i tid

När du köper något mot faktura är du alltid ansvarig för att betala fakturan i tid. Det gäller oavsett om du har fått fakturan eller inte. Att din faktura till exempel kommer bort i posten ändrar inte din skyldighet att betala den. Om du saknar fakturan behöver du kontakta företaget och be om fakturauppgifter så att du kan betala.
Om du får en faktura som du anser är felaktig är det viktigt att du skriftligen protesterar mot fakturan, det kallas att bestrida betalningskravet. 

Läs mer

Hur lång tid har du på dig att betala?

Det finns ingen lag som bestämmer hur många dagar du har på dig att betala en faktura. Det betyder att du till exempel inte kan kräva att få 30 dagar på dig att betala en faktura.

Företag kan välja sina betalningsvillkor och du godkänner dem när du väljer att handla av företaget. Vissa företag kan till exempel ge en betalningsfrist på tio dagar, medan andra ger en längre frist. Därför är det viktigt att läsa igenom villkoren innan du köper något. Du måste betala när företaget begär det, under förutsättning att du har fått det som du har köpt.