Om du inte betalar

En skuld går oftast igenom flera olika steg från det att förfallodatumet på en faktura har passerats. Med förfallodatum menas sista dag för att betala. 

Läs mer

Påminnelse och inkassokrav
Om du inte betalar i tid får du oftast en påminnelse. Många företag tar även ut en påminnelseavgift. Om du inte betalar efter påminnelsen kan du få ett inkassokrav. Företag har rätt att ta ut en kostnad även för inkassokravet. Om du inte betalar inkassokravet kan den du är skyldig pengar kontakta Kronofogden för att ansöka om ett betalningsföreläggande.

OBS!
Företag har ingen skyldighet att skicka varken påminnelser eller inkassokrav, vilket innebär att ett företag skulle kunna vända sig direkt till Kronofogden om du inte betalar fakturan. 

Dröjsmålsränta och jämkning
Dröjsmålsränta är en avgift som företaget har rätt att ta ut om du inte betalar inom rätt tid. Räntan kan variera i storlek och kan göra att du i slutändan får betala betydligt mer än den ursprungliga kostnaden. Ibland kan dröjsmålsräntan minskas, till exempel vid sjukdom, arbetslöshet eller dödsfall. Det kallas för jämkning. Du måste själv kontakta företaget för att be om jämkning.

Betalningsföreläggande och indrivning via Kronofogden
Om företaget som vill ha betalt av dig vänder sig till Kronofogden kommer du att få ett brev från Kronofogden, ett så kallat betalningsföreläggande. Om du inte betalar eller bestrider inom den tid som står i betalningsföreläggandet kommer Kronofogden att meddela ett utslag. Det betyder att Kronofogden fastställer att du ska betala det som företaget kräver.
När det finns ett utslag kan företaget be Kronofogden om hjälp med att kräva in pengarna av dig.
Det brukar kallas för indrivning. Indrivningen görs genom utmätning, vilket innebär att pengar dras från din lön (eller annan inkomst) eller att saker som du äger säljs för att betala din skuld. Du får alltid behålla den egendom som är nödvändig för dig och din familjs försörjning.

Betalningsanmärkning
En betalningsanmärkning är en anteckning om att någon inte har betalat sina skulder i tid. Den som har en betalningsanmärkning kan få svårt att till exempel hyra bostad, söka banklån eller skaffa mobilabonnemang. Om du har fått ett betalningsföreläggande från Kronofogden och betalar direkt får du ingen betalningsanmärkning. Det är först när Kronofogden meddelar ett utslag som du får en betalningsanmärkning.
Det är kreditupplysningsföretagen som ger betalningsanmärkningar efter att de hämtat information från bland annat Kronofogdens och Skatteverkets databaser. Anmärkningen finns i tre år.

Klaga om du får felaktiga betalningskrav
Om du har fått ett inkassokrav eller krav från Kronofogden som är felaktigt har du möjlighet att bestrida kravet, det vill säga protestera och inte betala. Men tänk på att du måste ha sakliga skäl till att du inte betalar, till exempel att kravet gäller en vara eller tjänst som du inte har beställt. Att du inte har råd räcker inte som skäl.